بودو شیوه مبارزهای است که دربرگیرندهٔ تمام هنرهای رزمی کشور ژاپن میشود. این شیوه از طریق تجربه مستقیم و در رابطهای عمیق با اخلاق، مذهب و فلسفه شکل میگیرد. تداعی آن در قالب ورزش پیشرفتی جدید است، چرا که در دستنوشتههای قدیمی، بودو اساساً با شکل خاصی از پرورش ذهن و تأثیر طبیعت بر ذهن مطرح میشود
بودو، یک هنر جنگی است که هدفش صلح و آرامش است. شیوهٔ یک مبارز و جنگجوئی است که اعتقاد دارد، بهترین حمله خوب دفاع کردن است. کشورها نیز خودشان را به انواع تسلیحات مسلح می کنند و یک وزارت دفاع آماده برای خود تشکیل می دهند، به نحوی که کشورهای متخاصم و جنگ طلب حتی فکر سلطه جوئی را نیز به سر راه ندهند. این یک استراتژی و تدبیر جنگی است. این شگردها و تدابیر فنی، همگی از فنون رزمی به شمار می آیند.
منش و عملکرد بودو ، در عبارت ژاپنی گوجو Goju، خلاصه می شود. این اصول و قوانین را در یک مثال غیررزمی برای شما شرح می دهیم:
هنگامی که ۱۳ ساله بودم برای اولین روز درس جغرافی دیر رسیدم. معلم سرم فریاد کشید و تهدیدم کرد چنان چه بار دیگر دیر بیایم، تنبیه انضباطی سختی خواهم شد. هیچ کس در کلاس فکر نمی کرد قادر باشد از این معلم چیزی بیاموزد و یا حتی یک مورد خوشایند از وی ببیند. همان طور که روزها سپری شد، ما همگی دریافتیم که به او هم چون معلم احترام گذاشته و هم چون یک انسان، ستایشش کنیم و درس جغرافیا را نیز خیلی خوب یاد بگیریم. سال ها گذشت، روزی که مشغول تدریس رشته ای در انجمن محلی کالج بودم، او را در محوطهٔ بیرون دانشکده ملاقات کردم و هر دو خاطره ٔ آن روزها را به یاد آوردیم. من توجه او را به شیوهٔ برخورد خشن و زمختش در اولین جلسهٔ درس معطوف کردم، او لبخندی زد و گفت: چنان چه با سختی و دشواری شروع کنی، قادری که همیشه دلپسند و مطلوب شوی؛ اما اگر با نرمی و ملاطفت آغاز کنی، تقریباً غیرممکن است که بتوانی سخت و استوار شوی!
واژه ژاپنی GOJU، در میان سایر معانی به مفهوم سخت و نرم یا خشن و ملایم است. یک تسلسل فیلسوفانه از سخت به نرم. اساس و پایهٔ GO (سخت)، مقدم است بر JU (نرم) است. در هنرهای رزمی، سخت مبین حرکات مستقیم و خطی « suri » است و نرم مشخص کننده حرکات جانبی« okuri » است.
برای این که دریابیم دانش GO، به تفسیر و ترجمهٔ درستی از JU نیازمند است، مجبوریم که به شرح این دو ویژگی بپردازیم: متأسفانه عده ای از مردم با از قلم انداختن سختی (GO)، مستقیماً به سمت نرمی (JU) پیش می روند. بدتر از آن این که هنوز هستند عدهٔ کثیری که هرگز جریان و حرکت سخت را پشت سر نگذاشته اند تا زیبائی نرمی را دریابند.